Uhol dopadu svetla a vyžarovacie diagramy
Pri simulácii osvetlenia pre vývoj svetiel sa používa aplikácia Lambertova kosinového zákona*. Tento zákon vyjadruje skutočnosť, že osvetlenie dvoch rovín je úmerné kosínusu uhla, ktorý obe roviny zvierajú a uhla dopadu svetelných lúčov.
Na dve roviny na obr. vľavo dopadá rovnaký počet svetelných lúčov zo zdroja svetla. Pretože povrch roviny #B je väčší ako povrch roviny #A, intenzita osvetlenia jej povrchu v luxoch ** bude menšia v porovnaní s intenzitou osvetlenia povrchu roviny #A. Mnoho výrobcov pracovných svetiel vyžarovací diagramy, zodpovedajúce osvetlenie povrchu v usporiadaní typu #A, naproti tomu NORDIC LIGHTS® uvádza diagramy, zodpovedajúce povrchu v usporiadaní typu #B, pretože tento povrch za normálnych okolností zodpovedá s väčšou presnosťou vlastnostiam pracovných oblastí v reálnej praxi. U prídavných (pomocných) svetlometov pre vozidlá s vyžarovacími diagramy typu High Beam a Low Beam NORDIC LIGHTS® uvádza parametre vo vzťahu k povrchu v usporiadaní typu #A.
* Zákon vyjadrujúci pokles svietivosti plošného zdroja s rastúcim uhlom φ. Platí, že Iφ = IN. cos φ, kde IN je svietivosť v smere kolmom, Iφ svietivosť v smere odchýlenia od kolmice o uhol φ.
** jednotka intenzity osvetlenia lux (lx) = osvetlenie spôsobené svetelným tokom 1 lm (lumen), dopadajúcim na plochu 1 m2.